Glassbåtar

Hej på er ! Idag ska jag bjuda er på ett underbart recept som jag hittade hos denna duktiga tjej ! Alltså åh vad jag blev glad att jag hittade detta goda recept på glassbåtar, för finns det någon bättre glass ? Inte enligt min mening i alla fall. ;)
Men jag älskar att alltid inspireras och göra det mer enligt mitt tycke och smak så jag valde att ha i hemmagjord jordgubbssylt och att toppa dem med ljus choklad istället för mörk och det ångrar jag mig inte en sekund av. Magiskt gott är ordet ! :)
 
 
 
 
 
 
Jordgubbssylt:
 
* 1 liter jordgubbar
* 4 dl strösocker
* 3 dl syltsocker med pektin
* 0,5 krm natriumbensoat
 
Gör så här:
 
1. Snoppa jordgubbarna och dela eller skiva dem. Varva bär och socker i en kastrull. Låt stå ca 1 tim.
 
2. Låt jordgubbarna sjuda på svag värme ca 10 min. Ta bort ev skum. Rör ut natriumbensoat i lite sylt och rör ner i grytan.
 
3. Häll upp sylten i varma burkar och sätt på lock. 
 
 
Våfflor:
 
Du behöver:
 
* 125 g smör 
* 2 dl mjölk
* 4 dl vetemjöl
* 2 ägg
* 1 tsk bakpulver
* 2 dl iskallt vatten
 
Gör så här:
 
1. Smält matfettet och låt det svalna. Vispa samman mjölk, mjöl, ägg och bakpulver till en slät smet. Rör i matfett och vatten.
 
2. Hetta upp våffeljärnet. Smörj den första laggen. Grädda våfflorna tills de blir gyllenebruna. Då dessa våfflor inte ska bli för frasiga är det bra att lägga dem på en tallrik istället för galler.
 
 
 
 
Glassbåtar:
 
Du behöver:
 
* 6 st våfflor som du delat i lagom storlekar
* 5 dl vispgrädde
* 1 burk kondenserad mjölk, sötad
* 300 g jordgubbar
* Ca 1 dl jordgubbssylt
* 300 g ljus Choklad

 

 

Gör så här:

1. Börja med att ta fram en muffinsplåt med plast för 12 muffins.Forma våfflorna till små skålar och tryck ner i formarna.

2. Vispa grädden och den kondenserade mjölken tills det bildas toppar, mixa jordgubbarna till en slät smet och vänd ner i glassmeten. Sätt en liten cylinder i mitten av våfflan och fyll på med jordgubbssylt. Fyll därefter på med glassen.

4. Ställ i frysen i minst 4 h, gärna över natten.

5. Smält chokladen, tag ut glassen ur frysen och doppa toppen av dem i choklad. Ställ tillbaka i frysen.

Ta fram en stund innan servering.

 

 
 
 
 
 
 
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Super mumsigt :D

Svar: <3
Baakochmaat

#2 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

mumms

Svar: <3
Baakochmaat

#3 - - Boel:

Men vad söta :D Ser så goda ut!

Svar: Tack fina du <3 De var supergoda :)
Baakochmaat

#4 - - Mizca:

Dem ser avancerade och svåra ut!

Svar: Tack skall du ha, ja tårtan var jättegod :D

Svar: De var inte så svåra som de ser ut :)
Baakochmaat

#5 - - ✫ Fru Eriksson:

Såååå gottit ♡ ....
/Kram denna soliga vackra sommarkväll!

Svar: <3 Massa kramar tillbaka :)
Baakochmaat

#6 - - Lisa:

Låter så gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#7 - - Elin:

Herregud så gott :D älskar glassbåtar, godaste glassen som finns ju! :)

Tipsade mamma om gårdagens maträtt, lax och pesto, den ska vi göra sa både hon och jag :D sedan ska syrran min testa kvargdrycken med jordgubbar då hon älskar kvarg!

Jag hoppas att du tycker det är bra och okej att jag tipsar familjemedlemmar osv? :)

Svar: Ja men ellwehur ? :) Åh men så roligt, klart det är ok. Därför jag startade min blogg för jag vill att andra ska få tips av mig :) Kram
Baakochmaat

#8 - - Netti:

Det där ser ju sjukt gott ut! :-D

Svar: <3
Baakochmaat

#9 - - Sara Ekman:

Åh smaskens :)

Svar: <3
Baakochmaat

#10 - - S A N N A♥:

Åh ser så gott ut!!

Svar: <3
Baakochmaat

#11 - - Kohlers - Makeup Artist - Toppbloggare på Improveme:

Åh men nom nom! :D

Svar: <3
Baakochmaat

#12 - - Julia:

åh gott :)

Svar: <3
Baakochmaat

#13 - - Alice:

Mums! ^^

Svar: <3
Baakochmaat

#14 - - anniepiie:

Både ser och låter jättegott! :D Duktig du är!!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#15 - - Life of Johanna:

men åh så gott och kul och göra egna!

Svar: Ja men ellerhur ? :) <3
Baakochmaat

#16 - - Skogsraah ☾:

Ser gudomligt gott ut!!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#17 - - Vanessa andersson:

åhh wow vad gott. vill göra de nu på direkten!! :)

Svar: <3 Det tycker jag du ska göra :)
Baakochmaat

#18 - - Therese Bjärstig:

Men så mumsigt, och att använda våfflor... måste bli hur gott som helst!

Svar: Ja det blev riktigt gott :)
Baakochmaat

#19 - - matilda:

ser goda ut :D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#20 - - Bellah:

Åh gud vad gott!! jag ska absolut spara receptet! :)

Svar: <3 Tycker jag du gör helt rätt i :)
Baakochmaat

#21 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Åh det måste jag prova :)

Svar: Tycker jag du gör helt rätt i :)
Baakochmaat

#22 - - Maria G:

Så gott det ser ut!

Svar: <3
Baakochmaat

#23 - - Emmelie:

Men åååå, kan man göra egna glassbåtar!! Vilken fantastisk nyhet!

Svar: Ellerhur ? Och så otroligt mycket godare än de man köper :)
Baakochmaat

#24 - - starsinlife.blogg.se:

Har tänkte länge att göra dessa, fast inte blivit av ...

#25 - - starsinlife.blogg.se:

Har tänkte länge att göra dessa, fast inte blivit av ...

#26 - - starsinlife.blogg.se:

Har tänkte länge att göra dessa, fast inte blivit av ...

#27 - - starsinlife.blogg.se:

Har tänkte länge att göra dessa, fast inte blivit av ...

#28 - - starsinlife.blogg.se:

Har tänkte länge att göra dessa, fast inte blivit av ...

Svar: Du måste göra dem snart, de blev så goda. Och jag tyckte det gjorde jättemycket att tillsätta egen jordgubbssylt med och ha ljus choklad istället för mörk :)
Baakochmaat

#29 - - Mizca:

Svar: Är ju bara för att du är så grym :D