Citronsockerkaka med choklad och kokos

Idag tänkte jag bjuda er på något sött till eftermiddagsfikat och det är en citronsockerkaka med chokladbitar i med kokos. Hur gott är inte det liksom ? Tror det går hem i alla munnar. :)
 
Det som är så härligt med just sockerkakor är att alla kan göra dem, det är både enkelt och går snabbt, men smaken är alltid helt ljuvlig.
 
 
 
 
Det helt perfekta sockerkaks receptet kommer här !
 
Du behöver:
 
* 50 g smör
* 1 dl mjölk
* 2 dl strösocker
* 2 ägg
* 1 tsk vaniljsocker
* 3 dl vetemjöl
* 2 tsk bakpulver
* 100 g mörk choklad
* Skalet från en riven citron
 
Dekoration:
 
* Kristyr
* Kokos
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Finhacka chokladen och riv citronskalet. Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen åt sidan och tillsätt mjölken.
 
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör i äggpöset tillsammans med smör- och mjölkblandningen. Avsluta med att blanda i den hackade chokladen och skalet från citronen.
 
3.Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. 
 
4.Låt kakan stå kvar i formen ca 5 minuter innan den stjälps upp och får kallna.
 
5. Häll sedan på kristyr och toppa med kokos.
 
Så enkelt men så så gott...
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
 
#1 - - Lina:

Sockerkakor är alltid ett säkert kort och man kan ju variera dem så mycket med smaksättningar och utseende. Tror att det är många med mig som hade sockerkakan som första bakverk man själv bakade och för mig så blev det inte jättelyckat - glömde bort att både smöra och bröa formen så min sockerkaka satt som berget i formen och ville inte alls komma ut =)

www.diningandcooking.blogg.se

Svar: Ja det är bara så perfekt, man kan variera den i oändlighet :) Ja det tror jag med och man lär sig av sina misstag ;) Kram
Baakochmaat

#2 - - Mian:

Fin-kaka! : )

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#3 - - Julia:

låter och ser jättegott ut! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#4 - - Ida - foto & häst:

men såå gott!! :'D

Svar: <3
Baakochmaat

#5 - - annelie:

gud vad det låter gott

Svar: Ja denna var riktigt god :) <3
Baakochmaat

#6 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Men mums!

Svar: <3
Baakochmaat

#7 - - Koehler - Skönhet - Tips - Åsikter - Vardag:

- Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att ha större kupa och hur det känns men kan förstå till viss del om det känns jobbigt, men oavsett borde det inte se mer vulgärt ut ändå!

#8 - - Ida Lindborg ♡:

Vad gott! :D

sv: Tack så mycket :)

Svar: <3
Baakochmaat

#9 - - Elin:

Mums :)

Svar: <3
Baakochmaat

#10 - - Elin:

Mums vad gott! :D choklad i sockerkaka är super!

Sv; Vill också bleka tänderna, då i framtiden men jag vet inte om det är bra och hur mycket det kan kosta? :)
Du har superfina tänder!

Lycka till!

Svar: Tack fina du, det är otroligt gott ! :)
Det är så olika, men viktigt att alltid gå till en tandläkare och aldrig göra det själv hemma :) Tack fina du <3

Kram
Baakochmaat

#11 - - Christina:

Åh vad gott :)

Svar: <3
Baakochmaat

#12 - - Klara Andersson:

mums!

Svar: <3
Baakochmaat

#13 - - Stina:

Men åååh vad gott :)

Svar: <3
Baakochmaat

#14 - - starsinlife.blogg.se:

Mmm mums:)

Svar: <3
Baakochmaat

#15 - - Citroncest - matblogg från Italien:

Jag har aldrig sett en sockerkaka med choklad i - vilken bra ide för att pimpa kakan lite! ;)

Svar: Tack fina du, det blev verkligen gott :) <3
Baakochmaat

#16 - - Pauline:

mumma! älskar citron :)

Svar: Ja det är bara för gott ! :)
Baakochmaat

#17 - - Anita:

Gott :)

Svar: <3
Baakochmaat

#18 - - ♫♪ sandra:

åh gott :)

Svar: <3
Baakochmaat

#19 - - MALIN:

Mums, vad gott! Riktigt snyggt gjort också med chokladen inuti :)

Svar: Åh tack så mycket <3
Baakochmaat

#20 - - Siri |Diabitfit|:

Måste skaffa mig en sockerkaksform så jag kan baka dessa smaskigheter :D

Svar: Det tycker jag verkligen att du ska göra <3
Baakochmaat

#21 - - Therese Bjärstig:

Mums! Sådant gillar jag, långpannekakor och sockerkakor, snabbt, lätt OCH gott :-D Trevlig valborg!

Svar: Ellerhur verkligen perfekt ! <3 Hoppas du får en underbar helg ! Kram
Baakochmaat

#22 - - Netti:

Det där låter verkligen supergott och nu blev jag sugen :-D

Svar: Ja denna sockerkakan är verkligen god :)
Baakochmaat

#23 - - Annelie:

mums! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#24 - - Mamma Malin:

Åh, så gott det såg ut. Av någon anledning blev jag sugen på att göra tigerkaka :)

Svar: Tack fina du <3 Ja det är ju bara för gott :)
Baakochmaat