Nyttig äppelpaj

Även om jag älskar söta bakverk och smarriga efterrätter, är det bra att hitta nyttiga sötsaker. Denna äppelpaj går att äta som frukost, mellanmål men även att bjuda på vid fikat. Jag har ingen vaniljsås till då jag äter den som frukost eller mellanmål för det ska ju vara nyttigt, men annars kan man ta en skvätt vaniljsås. Tycker man det är för torrt att äta helt utan kan man hälla i en skvätt mjölk.
 
 
 
 
 
 
Du behöver:
 
*  4 äpplen
* 2 dl havregryn
* 1 dl vatten
* 60 g keso
* 1 msk Solrosfrö eller andra nötter efter smak
*1 äggvita
* Kanel efter smak
 
Gör så här:
 
1. Skala äpplena och tärna det i små bitar. 
 
2. Blanda ihop alla ingredienserna förutom kanelen som du tillsätter sist efter smak. 
 
3. Häll upp i en form och strö lite havregryn och kanel uppe på toppen.
 
4. Sätt in i ugnen på 175 grader i ungefär 15 minuter och annars kan man köra mindre portioner några minuter i micron.
 
Detta mellanmålet görs ofta här hemma nu ! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Pauline:

åå vad gott och kul med nyttig!

Svar: Ja verkligen perfekt :)
Sara Tuvesson

#2 - - Elin:

Gott! :)
Sv; Usch sorligt :( Ja det är det verkligen, är ju ens bästa vän..:/

#3 - - Lillabus:

Låter smarrigt och bra ett nyttigare alternativ.

#4 - - Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

Det är bra att det finns lite bakverk att göra om man vill ha det lite nyttigare. Samtidigt tycker jag att om man nu vill äta lite sötsaker så är det okej, men man behöver ju inte vräka i sig massor varje dag:)

sv: tack snälla för att du gillade bilden

Svar: Precis det tycker jag med viktigt att njuta av livet :)
Sara Tuvesson

#5 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Bra tips! :)

#6 - - JoJo:

vad kul med ett nyttigare alternativ! :)

sv; vad roligt att du tycker det! :) hoppas allt är bra med dig idag! :)

#7 - - kaffehörnan:

Raffigt gott

#8 - - Tess:

Mums, vad gott! :D Kram

#9 - - Cornelia:

Åh så gott! :D

sv: haha ja det var verkligen kallT!

#10 - - Lisa:

Bra med ett nyttigt alternativ!

#11 - - milina.blogg.se:

är inte så förtjust i äppelpaj! men man skulle väl lika gärna kunna byta ut dom mot t.ex blåbär? :)

Svar: Ja men det funkar nog :)
Sara Tuvesson

#12 - - Julia:

Mums vad gott :)

#13 - - Ama de casa:

Det här receptet knyckte jag på en endaste gång. Lät smarrigt, och jag försöker undvika socker och kolhydrater, så det här passar nog alldeles utmärkt :-)

Svar: Ja och då passar den perfekt med :)
Kram
Sara Tuvesson

#14 - - Sofia:

Denna varianten brukar jag också köra på :D

Svar: Åh vad roligt, den är ju så god och bättre än vanlig äppelpaj ;)
Sara Tuvesson

#15 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Kan va bra med lite nyttiga godsaker ibland oxå, så man slipper känna dåligt samvete :P

Svar: Precis så jag tänkte med :)
Sara Tuvesson

#16 - - Josephine - Living in London:

Så gott!! Länge sen jag åt paj!

Sv, Tusen tack fina du! :D

#17 - - Annie:

Så gott det låter! :)

#18 - - Maja:

Låter som bra ingredienser!

#19 - - Mia Forsberg:

Ja men precis, man måste få unna sig lite gott mitt i veckan! Idag blev det godis för min del, såå gott! Men tyvärr inte bra för min träning då jag vill se resultat.. Äter jag massa godis blir det ju inga resultat utan tvärtom, då går jag ju "back" :/

Mums med äppelpaj och vad bra att den är nyttig! Kanske bakar en sån till helgen då jag har massa äpplen här hemma. Men istället för keso kan jag ta naturell kvarg tror du? :)

Svar: Men ellerhur så jag känner med, man får unna sig men med måtta :) Jag tror det passar perfekt med kvarg oxå :)
Sara Tuvesson

#20 - - Life of Johanna:

Sötsuget jag försöker bli av med, blev ju inte bättre av och komma in här! :)

Ja, jag har alltid sagt att jag inte ville veta, och så var det även nu, men sambon ville gärna veta :) Kul och inte veta förrän allt är över, kan man pucha sig lite efter på förlossning att snart får jag veta vem som spökat runt där inne :)

Svar: Haha det förstår jag, men då är denna pajen perfekt då den är helt fri från socker och smör :)
Sara Tuvesson

#21 - - Ida Lindborg ♡:

åh mums!!

Sv: hihi! :D kram

#22 - - kerstin ehrenholm:

du en god och smarrig äppelpaj

#23 - - Daniella:

Åh tack fina du vad glad jag blir! :)

#24 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Så himla gott!

#25 - - Clin:

Skoj med något nyttigt =) Och det lät jätte gott!

#26 - - Therese:

Svar;
Jaaa, det var därför jag gjorde den ;)
Jag funderar på att tävla ut ett sånt spöke, skulle du vara intresserad av att vara med?:)

#27 - - Therese:

Svar;
Jaaa, det var därför jag gjorde den ;)
Jag funderar på att tävla ut ett sånt spöke, skulle du vara intresserad av att vara med?:)

#28 - - Therese:

Svar;
Jaaa, det var därför jag gjorde den ;)
Jag funderar på att tävla ut ett sånt spöke, skulle du vara intresserad av att vara med?:)

#29 - - Julia:

Sv; Oj tack ska du ha!

Mums, den här måste jag testa :)

#30 - - Isabelle:

Mums!! Måste jag testa, får bli till helgen :-D

#31 - - linnea:

den där måste jag prova! :)

#32 - - My Fredblad:

Det är det bästa när man hittar någonting som man gillar såpass mcykett att det känns som att man kan äta det som allt, som te.x det här! Och pluspoäng är det om det är lite nyttigare! Men blir inte det här rätt så mastigt?

SV: Ja, slappa kläder en kall morgon är underbart att dra på sig!

Svar: Ja det är verkligen bäst och skönt när det är nyttigt :) Jag tycker det blir som en havregrynsgröt fast med äpple i så inte så mastigt , men man får inte äta för mycket :)
Sara Tuvesson

#33 - - Helen:

Mums, ja tror du ska få börja skicka lite godsaker till mig :)

Svar: Absolut klart jag kan ;)
Sara Tuvesson

#34 - - Julia Müller-Sandvik:

Sv: ja det hoppas jag!! ;-)

#35 - - Liborius:

bra tips!

#36 - - Kajsa-Stina:

Mums! Alltså jag älskar äppelpaj med en god vaniljsås till. Drömmen :)

sv: Tack fina du! Vad kul att du gillar det :)

Idag mår jag bra tack hur mår du själv? Jag ska snart åka in till stan och äta lunch på ett jättemysigt ställe. Där dom har den goda matiga salladen haha. Jag åt där för nån dag sen bara ju men det är så gott så jag känner bara att jag måste äta där idag igen hehe :)
Kramar

#37 - - Anita:

Bra tips! :D

#38 - - natalia:

Nyttig äppelpaj låter som nått jag ska prova ;D

#39 - - Fru Eriksson:

Så mummsig & fiiiin paj ♡ ....
Ha en bra dag!

Svar: Tack så mycket :) Verkligen supergod :)
Sara Tuvesson

#40 - - Sussi:

Nää, men vad gott. :D

Ahmen jag med. Har varit sugen på att dofta på Yellow Diamond. Men är inte ofta i parfymbutik. Haha. Tack för tipset. :D

#41 - - Elin:

Ååh så mumsigt!!

#42 - - Henrietta Nylund ♥:

Åh vad gott det såg ut!

#43 - - Vendela:

Ser jättegott ut! :)

#44 - - Teafugglas:

Passar ju mig perfekt som tränar mycket :)

Svar: Ja då är denna paj perfekt :)
Sara Tuvesson

#45 - - Sofia:

Vad gott! Spännande med keso i. :)

Svar: Ja verkligen och lätt att slänga ihop :)
Sara Tuvesson

#46 - - sara:

Mums vad gott! :) Hoppas du får en bra fredag :)

#47 - - natalia:

Kanske gör pajen idag, får se om jag orkar ;D

Svar: Det tycker jag, den tar max 5 minuter att slänga ihop :)
Sara Tuvesson

#48 - - Caroline:

Såg jättegod ut!

#49 - - Ida - foto & häst:

men så gott! älskar äppelpaj, måste testa detta :D
sv; åh ja så roligt, kanske gör en liten guide med olika frisyrer som man kan sova med så man får snygga lockar dagen efter, har en del på lager för brukar alltid göra frisyrer dagen innan och sova med de sen bara plocka ut och fixa dem på morgonen, hinner ofta inte göra något annat med mitt hår hehehe ;)

#50 - - anniepiie:

Mums, gott och nyttigt gillas! :D

#51 - - Ida Lindborg ♡:

Äppelpaj är verkligen bäst bäst bäst! :'D