Mums Mums

Tänkte bjuda på de här fantastiska bakverk en onsdag som denna. Kom ihåg att jag älskade när vi köpte Mums Mums / Gräddbullar när jag var liten. Min mormor hade alltid ett paket Mums Mums hemma och det var lycka.
Såg på Mitt Kök när Roy Fares slängde ihop dessa och det var ju inte alls svårt, så nu är det slutköpt med Mums Mums / Gräddbullar.
 
Ni hittar Roys recept HÄR
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag gjorde precis som Roy och hade Marie kex istället för att göra egen mördeg, då jag tyker det är godast. Men jag valde att blanda och ha både vit, ljus och mörk choklad som topping.
 
Så här kommer mitt recept:
 
Du behöver:
( till 25 st )
 
* 25 st MarieKex
 
Maräng:
 
* 0,75 g vatten
* 2 dl strösocker
* 0,5 dl glykos
* 3-4 st äggvitor ( 110 g )
* 1 1/2 gelatinblad
 
Garnering:
 
* 200 g mörk choklad
* 200 g ljus choklad
* 200 g vit choklad
* 3 msk rapsolja
* Kokos
 
Gör så här:
 
1. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten. 
 
2. Koka vatten, strösocker och glykos i en kastrull till 121 grader. Under tiden vispar du äggvitorna till en fast maräng. När sockret nått sin temperatur häller du det över marängen med tunn stråle medan du vispar med elvispen på maxhastighet. Fortsätt sedan att marängen tills den känns ljummen och fast.
 
3. Ta upp gelatinbladen från vattnet och smällt lite lätt i en kastrull på spisen. Blanda i lite maräng i det smälta gelantinet och sedan vänder du i allt i resterande marängsmet.
 
4. Spritsa ut önskad form på kexen och stoppa in i frysen i 2 timmar.
 
5. Smält choklad över ett vattenbad och tillsätt rapsolja ( 1 msk olja per 200 g choklad. ) I och med att jag inte gör så mycket av varje choklad kan det vara svårt att doppa den utan att trycka ner marängen, så jag tar en tesked och häller över. Strö till sist över kokos och låt chokladen stelna i kylen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
#1 - - Boel:

Åh det är ju så gott :D

Sv: Taaack :D

Svar: Ja visst är det ? :)
Baakochmaat

#2 - - Elin:

Ååh vad gott! Älskar mums-mums! :D
Och de såg riktigt smaskiga ut!

Sv; Ja hoppas jag med, tack!

Svar: Tack fina du ! <3 Ja de är riktigt smarriga :)
Baakochmaat

#3 - - Lilla Malin:

Mums, vad gott! Det åt vi en del när jag var liten med :)

Svar: Tack fina du <3 Ja verkligen otroligt goda :)
Baakochmaat

#4 - - Maria:

åh vad fina de är :) säkert smarriga också

Svar: Tack fina du <3 Ja de var helt underbart goda :)
Baakochmaat

#5 - - elin stridh:

gott :D
Q/A i bloggen nu! :)

Svar: Tack :)
Baakochmaat

#6 - - Therese Bjärstig:

Så läckra! Å smart att basera dem på ett befintligt kex... men fick en idé om att ev använda noblessplattor... undra om det skulle fungera? Ha en fin dag!

Svar: Tack fina du <3 Ja men vilken idé, tror det skulle funka otroligt bra och så gott :) Kram
Baakochmaat

#7 - - Julia:

mums! :D

Svar: Ja verkligen mums :)
Baakochmaat

#8 - - Fröken.A:

Men vad häftigt! Måste jag testa vid tillfälle. :)

Svar: Tack fina du ! Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#9 - - JoJo:

mums vad gott! :D

sv; tack så mycket! rosa och glitter, vad mer behövs? :)

Svar: Ja dessa var väldigt goda ! :)
Baakochmaat

#10 - - Emma Grann Fotografi:

Åh vad gott!! :)

Svar: Ja verkligen supergott :)
Baakochmaat

#11 - - milina.blogg.se:

mums mums är ju så gott!

Svar: Ja visst är det ? :)
Baakochmaat

#12 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Åh så gott. :)

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#13 - - Angelica:

sv: Hahaha, näe.. bättre å bli det på em/kvällen ;)

-Åh vad gott och enkelt!
Har dessutom en stor låda i frysen från det att marknaden var här i stan :P

Svar: Ja de var verkligen goda :) Åh perfekt ju :)
Baakochmaat

#14 - - Carro:

Åh vad gott :)

Svar: Ja verkligen supergoda :)
Baakochmaat

#15 - - Life of Johanna:

mums så gott! =)

Ja det är tråkigt, men jag har så ont när jag jobbar så det är bäst så :)

Svar: Ja verkligen gott :)
Baakochmaat

#16 - - E m e l i e:

Åh! Varje gång jag går in på din blogg blir jag så hungrig haha ;)

Svar: Verkligen roligt att höra, precis så jag tycker det ska vara :)
Kram
Baakochmaat

#17 - - Henrietta Nylund:

åh vad gott det ser ut!

Svar: Tack fina du ! De var verkligen goda :)
Baakochmaat

#18 - - Teaafugglas:

Gud så gott, vill ha allihopa!

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#19 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Så gott :) Kul att göra dom själv :)

Svar: Tack ! Ja visst är det ? :)
Baakochmaat

#20 - - Erika:

Dem måste jag ju bara testa :)

Svar: Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#21 - - Elin:

Åh tack!

Vad gör du idag?

#22 - - Josephine - Living in London:

Så gott! :D

Svar: Ja verkligen supergott :)
Baakochmaat

#23 - - Mia Forsberg:

Ja det är så gott och nyttigt! :)

Mums-mums är ju så gott! Nu är det dock väldigt längesen jag åt det.

Svar: Ja det är verkligen gott ! :)
Baakochmaat

#24 - - Lisa:

Så goooooda!,

#25 - - Alice:

Sådana är så goda, köper alltid ett paket på sommarmarknaderna, hihi! ^^

Svar: Ja de är helt underbart goda, du måste testa att göra egna inte alls svårt :)
Baakochmaat

#26 - - Pauline:

mums mums! ;)

Svar: Precis ;)
Baakochmaat

#27 - - linnea:

vad söta :)

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#28 - - ♫♪ sandra:

men mums!

Svar: Ja verkligen mums :) !
Baakochmaat

#29 - - Linnea - fotoblogg:

Ser riktigt gott ut, måste jag prova! :D

sv: Tack så mycket, vad kul att du tycker det! :)

Svar: Tack fina du <3 Tycker jag absolut att du ska göra, då de var otroligt goda :)
Baakochmaat

#30 - - Gabriella:

Min kille köpte faktiskt Mums Mums i helgen. Hm, man kanske får lära sig och baka dessa och överraska honom:)

Svar: Ja det tycker jag du ska göra :) Då blir han nog glad :)
Baakochmaat

#31 - - Elisabeth Dahwn:

meen så gott! :D

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#32 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Men åh så gott!

Svar: Ja de var verkligen goda ! :)
Baakochmaat

#33 - - Emmy:

Åååh vad gott :D

sv;
Yes, det var rätt skönt det :D

Svar: Ja det var det verkligen :)
Baakochmaat

#34 - - Emmy:

Åååh vad gott :D

sv;
Yes, det var rätt skönt det :D

Svar: Ja de är verkligen goda :)
Baakochmaat

#35 - - Sofia:

Men asså det där är ju typ det bästa jag vet! :D Måste verkligen testa. :)

Svar: Ja det är ju sååå gott :) Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#36 - - jacquiline:

MUMS!!

Svar: Ja verkligen ! :)
Baakochmaat

#37 - - Emmelie:

Läckert! Jag såg också avsnittet där han vevade ihop dessa, såg väldigt enkelt ut men det är klart, han är ju proffs också och har väl gjort ett par stycken innan :-P

Svar: Ja ellerhur ? Men kan säga att dessa var väldigt enkla att göra :)
Baakochmaat