Klassiskt hamburgerbröd

Till helgen älskar jag att äta en rejäl hamburgare, det enda som är ett måste är att allt är hemmagjort, från såsen till brödet. Och detta klassiska hamburgerbröd är otroligt gott. Plus för att det även är få ingredienser. Man kan välja att ha sesamfrön på om man vill men jag gillar mina bröd helt platta uppepå.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Du behöver:
( till ca 5 stora bröd )
 
* 1/2 paket jäst ( 25 g )
* 25 g smör
* 2 1/2 dl mjölk
* 1/2 tsk socker 
* 1/2 tsk salt
* 5 1/2 dl vetemjöl special
* 1 ägg
 
Gör så här:
 
1. Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och rör om. Värm till 37 grader. Tillsätt vätskan i bunken och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt salt, socker nästan allt mjöl. Arbeta degen 10 minuter i maskin eller 15 minuter för hand.
 
2. Låt jäsa 40 minuter under bakduk.
 
3. Knåda degen lätt med resten av mjölet. Rulla till bollar, ett per bröd. Lägg på en bakpappersklädd plåt. Tryck till lätt så de plattas till lite. Lägg över en bakduk och låt jäsa 30 minuter.
 
4. Sätt ugnen på 225 grader.
 
5. Pensla bröden med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter tills bröden får fin färg. Låt svalna på galler innan de delas.
 
Servera med tillbehör som du gillar att ha just i din hamburgare ! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - mot plus:

åååå va gott det där såg ut!!

#2 - - Henrietta Nylund:

Men ååh vad gott! Länge sedan jag åt egengjorda hamburgare :)

#3 - - Flisan:

Åhh yummy hehe :D

#4 - - Kashaya:

Mumsigt.=) Får testa det receptet. Har aldrig riktigt lyckats få hamburgerbröden riktigt bra.

Svar: Ja det tycker jag, detta är ett riktigt bra recept :)
Baakochmaat

#5 - - Johanna ♡:

Verkligen jättebra tips! Ser supergott ut!

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#6 - - Kattis:

Hemmagjorda burgare kan vara bland det goda som går att äta!:)

Svar: Håller verkligen med dig :)
Baakochmaat

#7 - - Emmy:

Ser ut som riktigt goda hamburgare!

sv;
Haha ja, litegrann ändå... Hade gärna behållt snön men sedan spelar resten inte så särskilt stor roll för mig ^^

Svar: Tack fina du ! Den var riktigt god :)
Baakochmaat

#8 - - Sanna Preifelt:

Åh, det blir så mkt godare när det är hembakat :)

Svar: Ellerhur ? Verkligen så mycket godare :)
Baakochmaat

#9 - - michelle bergström:

men åh så gott!! Då vet jag vart jag ska kika in när jag vill göra hamburgebröd :D Perfekt! Sv: alltså degen var liksom väldigt "smörig"/kletig, haha kan inte riktigt förklara ;)

Svar: Ja precis :) Åh så jobbigt, bara att testa igen så går det nog bättre :)
Baakochmaat

#10 - - Isabella:

Blir alltid hungrig när jag läser din blogg, mums! :)

Svar: Precis så det ska vara :)
Baakochmaat

#11 - - Annika:

Va läckert att du gjort allt själv! Ser galet gott ut!

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#12 - - Emmy:

sv;
Ah jo, inte toppen alls! Det var däremot hur skönt som helst att direkt kunna påbörja behandlingen så fort :)

#13 - - Elin:

Ååh mums! :D
Du är så duktig på allt inom mat verkligen. Du kommer gå långt!

Svar: Tack fina du , vad glad jag blir :) <3
Baakochmaat

#14 - - Lisa:

Helt klart nyttigare än köpt!

#15 - - Liborius:

Men åh vad gott:D

#16 - - Julia:

åh gott :)

#17 - - Kajsa-Stina:

Åh hamburgare är ju såå gott och vad kul att göra allt hemifrån från grunden :) Vi ska faktiskt också äta hamburgare här hemma idag då det är min utmaningsdag hihi! Smarrigt :)

Svar: Ja det är ju bara så gott ! Åh lycka till då, tror du kommer klara det galant :)
Baakochmaat

#18 - - Lisa:

Oj så gott det ser ut!

#19 - - Carro:

Mums vad det såg gott ut :)

#20 - - Mia Forsberg:

Mums vad gott det ser ut! Älskar hemgjorda hamburgare men har aldrig provat att göra brödet själv.

Okej vad mysigt med pepparkaksbak! Själv har jag köpt pepparkakor, haha. Jag brukar ha som tradition på första advent att dricka glögg och äta lussebulle så det ska jag göra idag. Ja julkalendern ska jag också se men det är ju imorgon som den börjar. Får se den på kvällen efter gymmet tänkte jag :)

Svar: Ja det är ju så gott ! :)
Baakochmaat

#21 - - Pauline:

så kul att göra själv

Svar: Ja verkligen, känns lite nyttigare med :)
Baakochmaat

#22 - - Lilla Malin:

Mm, det såg riktigt gott ut. Jag har faktiskt aldrig gjort hemmagjorda bröd och sällan gör vi hamburgare men kanske borde testa :)

Svar: Ja när ni gör hamburgare måste ni göra detta bröd ! :)
Baakochmaat

#23 - - Life of Johanna:

Alltid godast när det är hemma gjort, skall bli bättre på det nu när jag köpt en hushållsmaskin och när vi får stor frys så man kan fylla den med saker :)

Svar: Ja det är alltid bättre ! Roligt med en ny maskin med :)
Baakochmaat

#24 - - Alicia - Alicia And Stuff:

Åh, hemmagjord hamburgare är galet mycket godare!

Sv. Nej inte jag heller, men ska bli kul att testa!

Svar: Ja ellerhur ? Bäst är det :)
Baakochmaat

#25 - - Erika:

Smart och gott! Brukar alltid köpa färdiga :)

Svar: Tack fina du ! :) Det var verkligen gott :)
Baakochmaat

#26 - - milina.blogg.se:

Åh måste testas! (Fast byter ut köttet till antingen lax eller bönbiff)

Svar: Det tycker jag du ska göra ! :)
Baakochmaat

#27 - - ♫♪ sandra:

ser gott ut!

Svar: Var riktigt gott :)
Baakochmaat

#28 - - Emmelie:

Muuums! Vi åt faktiskt hemgjorda hamburgare igår kväll till middag :-D

Svar: Ja det är ju bara för gott och man kan variera det så otroligt mycket :)
Baakochmaat

#29 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Åh så gott att göra allt själv! Måste verkligen bli bättre på det :)

Svar: Ja det är verkligen gott ! :)
Baakochmaat

#30 - - Helena:

Sv: ja visst är det :)