Enkel chokladtårta

Denna underbara fredag bjuder jag på en helt gudomlig chokladtårta. Tankarna får en att tänka på Frankrike då chokladtårtan blir som en härlig tryffel. Men bara för att tankarna går till Frankrike behöver inte tårtan vara svår, nejdå den här slängs ihop på ett kick ! Precis så som det ska vara :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Du behöver:
( till 8-10 bitar )
 
* 200 g smör
* 200 g mörk choklad
* 4 ägg
* 3 dl strösocker
*1/2 dl vetemjöl
 
Garnering:
 
* Grädde
* Röd karamellfärg
* Chokladhjärtan
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smöra en form ca 24 i diameter, med löstagbar kant.
 
2. Koka upp smöret och slå det kokande över den finhackade chokladen. Vispa blandningen till en blank smet utan klumpar.
 
3. Vispa ner ägg och socker, sikta ner mjölet. Smeten ska bli helt slät.
 
4. Häll smeten i den smorda formen och grädda i 20 minuter.
 
5. Ta ut kakan ur ugnen och låt den kallna. Lossa den försiktigt ur formen och lägg över på ett tårtfat.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag vispade ihop grädde och la över häften i en skål och vände ner några droppar röd karamellfärg. Sedan spritsade jag ut över tårtan och dekorerade med mörka chokladhjärtan. Ljuvligt gott och det får tårtan att se mer avancerad ut än den är.
 
Om man vill kan man frysa in tårtan men tänk på att ta bort grädden och dela upp kakan innan den fryses in. Tryffeln sätter sig ännu mer i frysen så när man tar ut den och låter kakan bli rumstempererad så smälter den verkligen i munnen. Mumma ! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Boel:

Helt underbart fin ju! :D

Sv: Visst är det:)

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#2 - - Life of Johanna:

men åh, detta såg ju gudomligt gott ut! :)

Tack för din gissning, rätt svar kommer under dagen :)

#3 - - Lilla Malin:

Ja, det lät ju inte så svårt. Jag avskyr visserligen grädde men resten lät ju gott :)

Svar: Inte alls svår, och grädden kan du bara skippa :)
Baakochmaat

#4 - - amanda:

men gud vad gott :D

#5 - - E m e l i e:

Åh vad gott!! :D

#6 - - Carro:

Åh den såg riktigt god ut :)

#7 - - Helena:

man blir ju riktigt sugen :)

#8 - - Angelica:

sv: Japp, nu är pepparkakorna klara, ska ta och göra stora former utan degen som är kvar hade jag tänkt :D

-Gus så gott!
Kom över med lite :P

#9 - - Erika:

Superfin var den verkligen :)

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#10 - - JoJo:

vilken söt tårta! den ser jättegod ut! :D

sv; haha det gör jag också! :) rosa är min favoritfärg! <3

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#11 - - Lillabus:

Lät ju faktiskt inte för komplicerat att göra denna underbara tårta :)

Svar: Ellerhur ? Verkligen inte så svår som man tror :)
Baakochmaat

#12 - - Agneta:

När jag först såg den tänkte jag, den perfekta doptårtan! Så söt och så god den ser ut!
Agneta kram

Svar: Åh tack fina du, vad roligt att höra :) <3
Baakochmaat

#13 - - Christina:

Åh så himla fin :)

#14 - - ✫ Fru Eriksson:

Åh,waooo så vacker tårta ♡ ...
Säkert riktigt gotti mé!

Svar: Tack fina du <3 Verkligen supergod var den :)
Baakochmaat

#15 - - linah:

åå så gottt!

#16 - - Elin:

Trodde att den skulle verka mer avancerad, men när jag läste igenom och tittade så tror jag inte att det är så svårt? :D Så himla god den ser ut att vara!

Svar: Verkligen inte alls svår, gillar när det ser svårt ut men är sådär enkelt :)
Baakochmaat

#17 - - Emma & Julia:

Åh mums ser så gott ut :D

#18 - - milina.blogg.se:

såg både fin och god ut! :)

#19 - - ♫♪ sandra:

- ja den kommer på söndag/måndag, du får kika in då :)

#20 - - Amanda:

Hejsan! Sugen på en ny header? Kika in på min blogg :)

#21 - - Pauline:

åå så fin!

#22 - - Lisa:

Ännu en god tårta!

#23 - - Prietha:

Alltså den här bloggen är guldvärd, har sååå många inlägg bokmärkta under min 'recept' mapp haha, måste verkligen laga denna tårta!

Svar: Åh så glad jag blir, tack fina du <3 :)
Baakochmaat

#24 - - Prietha:

Alltså den här bloggen är guldvärd, har sååå många inlägg bokmärkta under min 'recept' mapp haha, måste verkligen laga denna tårta!

#25 - - Alicia - Alicia And Stuff:

Ser himla god ut!

Sv. Tack snälla du!!

#26 - - Gabriella:

Härligt med goda enkla tårtor! :)

Svar: Ellerhur, verkligen perfekt :)
Baakochmaat

#27 - - Emelie Ekman Lindqvist:

Men vilken gullig :D Ser super god ut, Kram

Svar: Tack fina du, vad glad jag blir :)
Baakochmaat

#28 - - Nicki:

Oj vad gott det ser ut och vilket proffs du är :-)
Den finaste mat och baksida jag sett på länge..
Ha en fin lördag... // Nicki

Svar: Tack fina du, så otroligt glad jag blir <3 Hoppas du haft en underbar helg :)
Kram
Baakochmaat

#29 - - elin:

Mums!

#30 - - Alice:

Älskar chokladtårta! :D Sv: Åh, vad trevligt! Jag håller med, det är så mysigt att pyssla och förbereda när man får vänner på besök. ^^

#31 - - marina:

sv. Tack så mycket. :) Det hoppas jag. :)
Åh kan man bli annat är sugen på allt när man går in på din blogg?

Svar: Tack fina du, vad glad jag blir :)
Baakochmaat

#32 - - Johanna ♡:

Åh så gott det ser ut!

Svar: Tack fina <3
Baakochmaat

#33 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Det såg otroligt gott ut. :)

#34 - - caroline:

Ååh, vilken söt! :D

#35 - - rememberthiis.blogg.se:

Så himla söt! Ser supergod ut också :D

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#36 - - Emelie:

Åh, mums så gott! Den måste jag göra nån gång ^^

Svar: Tycker jag verkligen, blev så god :)
Baakochmaat

#37 - - Emilia:

ÅHH vad fin skulle inte vela äta upp den den är för vackeeeer

Svar: Tack fina du vad gullig du är :)
Baakochmaat

#38 - - Emma & Julia:

Jösses vad söt!

Svar: Tack fina <3
Baakochmaat

#39 - - Maria Karlsson:

Det där såg alldeles för gott ut :D

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#40 - - Teaafugglas:

den där vill man ju absolut sätta tänderna i :)

Svar: Åh tack fina du :)
Baakochmaat