Saffranscupcakes med cream cheese frosting

Så fort det blir december månad så drar julen igång på riktigt för mig och det ska vi fira med massa mumsiga recept som passar perfekt till jul ! Dessa underbara saffranscupcakes med cream cheese frosting är perfekta att bjuda på under alla julens högtider.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Muffins:
 
Du behöver:
( 20 stora eller 50 små )

* 3 ägg
* 2,5 dl strösocker
* 100 g smör
* 1 dl mjölk
* 0,5 g saffran
* 3,5 dl vetemjöl
* 2 tsk bakpulver
* 1 tsk vaniljsocker
* 0,5 tsk salt
* 0,5 apelsin, finrivet skal

 

 Gör så här:

1.Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och blanda med mjölk och saffran. Blanda ihop de torra ingredienserna. 

2. Rör ihop äggvispet med mjölkblandningen och de torra ingredienserna samt det rivna apelsinskalet. 

3. Fyll cupcakesformarna till 2/3 grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter, om det är mindre muffens grädda ca 10 minuter mindre. Låt svallna innan de dekoreras.

 

Cream cheese frosting:

Du behöver:

* 60 g smör
* 5 dl florsocker
* 1 tsk vaniljsocker
* 1 msk färskpressad citron, saften
* 100 g philadelphiaost
* Röd / Grön karamellfärg ( eller vilken färg man vill ha )

 

Gör så här:

1. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.

2. Vispa i philadelphiaosten.

3. Färga din cream cheese i olika färger med karamellfärg.

 

Dekoration:

* Polkagris
* Snöflingor

 

När muffinsen har svalnat så spritsar man i valfri form. Om man vill kan man bara bre på frostingen. Dekorera med en polkagris och ätbara snöflingor ( köpta på bakadekorera.se )

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#1 - - Annika:

Vilka muffins alltså!! Vackra och smakar säkert underbart. Kram

Svar: Tack fina du :) Ja de var riktigt goda :) Kram
Baakochmaat

#2 - - Emelie:

mmmm, mums så gott! :D

#3 - - Jossie:

Måste testas!!

Svar: Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#4 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Åh så söta :D Måste testa!

#5 - - milina.blogg.se:

åh söta!

#6 - - Henrietta Nylund:

Men ååh vad gott det lät!

Svar: Ja det var riktigt gott :)
Baakochmaat

#7 - - Felicia - Modell:

Ser gott ut :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#8 - - Clin:

Mums!! Så söta =)

Svar: Tack fina <3
Baakochmaat

#9 - - Alicia - Alicia And Stuff:

Åh nej så söta!

Sv. Ja visst!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#10 - - Lilla Malin:

Förutom saffranen såg de riktigt smarriga ut ;)

SV: Ja, torra men snarare sega. Oavsett hur jag gör ;P

#11 - - Kattis:

Men du vad goda dom såg ut att vara, önskar att jag kunde beställa en hel drös av dig!:P

Svar: Åh tack snälla du, vad glad jag blir. Hade det varit möjligt hade jag skickat över några till dig :)
Baakochmaat

#12 - - PHONTAS:

åh så gott!

#13 - - Mia Forsberg:

Ja så gott! Längtar till onsdag då jag får hugga in på allting ;) Fast chokladkalendern har jag börjat med idag då det är 1:a december och första luckan ska öppnas ;)

Mums med saffransmuffins! Jag har också ett recept på det men tänkte inte baka dem i år utan istället ska jag göra en saffranskladdkaka sen när jag är hemma hos mamma kring jul. :) Men står det verkligen rätt i receptet, ½ DL saffran? Det blir vääääldigt många påsar eftersom det bara är ½ gram i en påse :P

Svar: Kan tänka mig det :) Ja det låter riktigt gott med ! Givetvis var det ett litet fel som letat sig in, får nog sluta skriva recepten så sent ;) Tack för du uppmärksammade det, nu är det fixat och det är 0,5 g man ska ha ;)
Kram
Baakochmaat

#14 - - Cassandra:

Ser riktigt mumsigt ut!

#15 - - Flisan:

sv: kul :D

#16 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Åh så söta! :)

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#17 - - Erika:

Så gott och så fina, verkligen :)

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#18 - - Teaafugglas:

åh gud så gott, kul med något annat julfika en pepparkakor och lussebullar :).

Svar: Ellerhur ? Så man inte föräter sig på det andra ;) haha
Baakochmaat

#19 - - ♫♪ sandra:

åh så fina och säkert goda

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#20 - - Linda:

ser riktigt goda ut, jätte fina!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#21 - - SARA EMILIA:

Ser jättegott ut!

#22 - - Sofia:

Åh så gott! :)

#23 - - Ida:

Åh vilka söta! Jag älskar saffran. Kanske skulle testa att baka dessa. :D

Svar: Tack fina du :) Ja det är ju bara för gott så tycker absolut att du ska ge dig på dessa :)
Baakochmaat

#24 - - Ida - foto & häst:

men så himla gott! saffran är supergott :'))
sv; tack så mycket fina du ❤

Svar: Ja det är det verkligen :)
Baakochmaat

#25 - - Josephine - Living in London:

Ser riktigt goda ut! :D

#26 - - Emelie Ekman Lindqvist:

Men gud så gott :) Älskar dina bilder så mycket! Härligt med färg

Svar: Tack fina du ! Åh vad glad jag blir :) <3
Baakochmaat

#27 - - Pauline:

de lät gott och dom var verkligen söta! :)

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#28 - - Boel:

MUMS!

SV: Tack :D

#29 - - Linda-Mamma till Alfred:

Nämen åh så fina;)
Ah jisses hinner du med att dansa 10 timmar/vecka oxå, helt galet! Men klart man hinner ju med lite mer när man inte jobbar;) Typ 100% mer;)

Svar: Tack fina du <3 Ja det blir ju lite mer tid över :)
Baakochmaat

#30 - - Maria:

men vad söta de var! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#31 - - natalia:

Ser gott ut :)

Kul att du är med i tävlingen, lycka till! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#32 - - Carro:

Mums vad gott :)

#33 - - Julia:

åh lät och såg supergott ut :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#34 - - marina:

sv. Tack så himla mycket! Det låter ju väldigt roligt att du vill beställa fler. :) Hoppas de blir glada för teckningarna och det ska bli roligt att se bild på de upphängda. :)

#35 - - Emmy's Life:

Så gott det lät med saffran i :)

Svar: Ja det var verkligen supergott :)
Baakochmaat

#36 - - Elin:

Fy FAN vad gott! De såg supersöta och goda ut! :D

Sv; Jadå, det är absolut mycket bättre idag, dock lite hoppigt men jag MÅSTE tänka positivt! :) Kramis

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#37 - - Nicki:

Hej Sara..
Ja då jag hade en fin helg och gjorde en del fynd på Black Friday plus att jag hittade en massa julklappar känns så bra och mitt hem lyser och blinkar det är julstämmning till 100 procent lussebullar och pepparkakor finns också..Tack för titten och kom snart tillbaka till min blogg trevligt sällskap ser man fram emot.. Kram Nicki

Dina Cupcakes ser underbara ut dom smakar säkert himmelst oxå :-)

Svar: Åh så bra ! :) Tack fina du, vad gullig du är :)
Kram
Baakochmaat

#38 - - Annika:

Blev sugen igen nu. Måste prova dessa.Kram

Svar: Tycker jag absolut att du sa göra ! :)
Baakochmaat

#39 - - Angelica:

Men du, vad gott!!

Vem ger du allt till?
Antar att det blir lite över när du bakar så mycket :D

Svar: Tack fina du <3 Bjuder hem mycket vänner och familj, ger till mina grannar och min man får ta med mycket till jobbet :)
Baakochmaat

#40 - - Angelica:

Men du, vad gott!!

Vem ger du allt till?
Antar att det blir lite över när du bakar så mycket :D

#41 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Så fina :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#42 - - Frida:

Det såg gott ut!

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat