Spenat och fetaostpaj

Denna vegetariska paj har jag gjort  många gånger och det kommer bli många gånger till. Perfekt matig paj att bjuda på eller bara avnjuta med familjen.
 
Du behöver:
 
Pajdeg:
 
* 2 dl vetemjöl
* 1 dl grahamsmjöl
* 75 g smör
* 0,75 dl lättkesella
 
Fyllning:
 
* 1 paket fryst bladspenat
* en gul lök
* en pressad vitlöksklyfta
* en röd paprika
* en liten squash
* 200 g fetaost
* 2 tomater
 
Äggstanning:
 
* 3 dl mjölk
* 3 st ägg
* 2 dl riven ost
* 2 krm salt & peppar
* 1 tsk torkad oregano.
 
 
 
Gör så här:
 
1. Arbeta samman mjöl och smör, tillsätt kesellan. Tryck ut pajdegen i en smord pajform och förgrädda i mitten av ugnen i 200 g i ca 10 minuter.
 
2. Krama ur spenaten ordentligt och fördela den i pajskalet. Salta och peppra.
 
3. Hacka löken, dela paprikan och squashen i bitar. Stek grönsakerna mjuka tillsammans med vitlöken, salta och peppra. Lägg grönsakerna på spenaten i formen.
 
4. Skär fetaosten i bitar och strö över grönsakerna
 
5. Skiva tomaterna och fördela den över pajen.
 
6. Vispa samman ägg, mjölk, salt, peppar och oregano. Tillsätt osten och häll äggstanningen över pajen.
 
7. Grädda pajen i mitten av ugnen i 200 g i ca 30-40 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - VERONICA - fashionblog:

Gott! Mums! Detta bara måste jag testa till lunch imorgon, låter så gott! :) Hoppas du har och kommer få en super bra dag tjejen, ha det bäst! Kramar fina du!

Svar: Åh vad roligt, hoppas du kommer gilla detta recept lika mycket som jag :) Hoppas du haft en underbar dag med :)
Kramar fina du !
Sara Tuvesson

#2 - - fashion:

Gott!! :D

#3 - - caroline:

Men gud så gott det där såg ut! Kanske får testa :D

#4 - - Emelie:

Spenat i paj är typ det bästa som finns! ^^

Svar: Ja ellerhur ? Jag älskar spenat i det mesta men i paj är det helt underbart :)
Sara Tuvesson

#5 - - Henrietta Nylund ♥:

Åh gud så gott det där såg ut!

#6 - - Anonym:

Har smakat denna och den är jättegod!

#7 - - Sofia:

Wow så gott! Älskar paj. :)

#8 - - Josefine:

Men gud så sjukt gott :D

#9 - - Erika:

Ser verkligen gott ut :)
Ha en bra lördagskväll!

#10 - - madeleine:

ååå mums :D

#11 - - Johanna:

Gott ;)

#12 - - ☆Z I N J A☆:

så gott!

#13 - - Elin:

Mm, lät riktigt gott men tyvärr tycker jag inte om spenat men det kanske inte smakar så mycket eller av det? :) Kram

#14 - - linda:

såg verkligen gott ut :)

#15 - - Amanda♥:

Ser supergott ut, jag äskar paj! :)

#16 - - ullie:

är ju väldigt dålig på det där me spenat men annars lät det väldigt gott.. hoppas du har en fin helg

Svar: Du får bara hoppa över spenaten :)
Detsamma till dig ! :)
Sara Tuvesson

#17 - - Celine:

Svar: Tack snälla! Vad roligt att du tyckte om dom :) Kram på dig

#18 - - mot plus:

Duktig du e som orkar träna på morgonen! smitta av dig lite av din motivation tack!? ;)


jättegott ser det ju ut att vara!

#19 - - Ama de casa:

Så smarrigt det där lät! Fast det tar ett tag innan jag har en ugn igen. Just nu är det kombinerad kyl och micro som gäller... Jodå, alla motell här verkar ha tjackat in sig på en sån variant :-)

Svar: Ja det förstår jag, men det får funka med :)
Sara Tuvesson

#20 - - dianasdrömmar:

Mums älskar kombon spenat och fetaos kram Diana

Svar: Ja det är bara så gott :)
Sara Tuvesson

#21 - - Alina:

sv: åh ja, typ drömutseendet!

#22 - - Kajsa-Stina:

sv: Ja visst är det. Mums :) O det du lagat på bilden ser ju också supergott ut ju :)

Hur är det annars idag? Planer inför dagen?

kramar

#23 - - Maria:

åh vad gott :)

#24 - - Pauline:

det är så himla tråkigt att jag är så matkräsen... :(

Svar: Ja men så är det, man får göra det man gillar istället :)
Sara Tuvesson

#25 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Tack för tipset, visste inte vad jag skulle göra med squashen jag hade här :)

Svar: Åh så bra, då kom den till användning :)
Sara Tuvesson

#26 - - LIENE:

sv: Tack :D Blev nöjd med bilden och den skogen är helt fantastiskt om man ska fota.

Paj är något av det godaste!

#27 - - Kellly:

Mums :D

#28 - - Alexandra - Lakeyours:

Så mumsigt!

#29 - - Lillabus:

Ser god ut, men tycker tyvärr inte om spenat :(
Allt bra?

Svar: Nej då förstår jag att det kanske inte är någon favorit för dig. Bara bra med mig :)
Sara Tuvesson

#30 - - Marika:

Sv: Ja men de gör ju inget, man kan ju hämta de när lillfisen har kommit ut :)
Vilket gott recept!

Svar: Ja men då måste jag göra det :)
Sara Tuvesson

#31 - - Mia Forsberg:

Ja det har varit en toppenbra helg!:) Synd bara att helgerna alltid går så fort.. Om en timme åker jaghem :(

Mums med paj! Spenat är så gott.

#32 - - caroline:

sv: det tror jag med! :) ja jag får göra det, får skriva upp receptet genast! jag brukar sällan laga mat faktiskt men kanske kan göra denna nästa gång:) såg väldigt gott ut iaf!

Svar: Vad roligt att höra, hoppas du kommer tycka om det :)
Sara Tuvesson

#33 - - jannice lindell:

Tack! Ja,den är super söt tröjan! Kul att du ttittade in och fin blogg med mat och bak! Kram Jannice

#34 - - Esmeralda:

Åhhh vad gott!! :D

#35 - - hanna:

absolut det kommer en massa tidsinställda så det är bara utkik för jag har gjort hemma övningar som är super bra! :D

#36 - - lucydee:

Gud så gott :D

#37 - - Linneaellinore - FOTO:

Gud så gott, detta måste provas! :)

#38 - - Ljuvliga Drömmar:

Det är receptet är sååå otroligt gott! :) älskar alla sorters pajer, denna ligger i toppen garanterat!

Hoppas att du har haft en fin helg! Kram

Svar: Tack så mycket, jag älskar verkligen denna paj med :)
Sara Tuvesson

#39 - - Malin:

Måste testa!

#40 - - Anita:

Åh så gott!

#41 - - linnea:

Shit så gott!!

#42 - - Julia:

åh gott, älskar fetaost :)

#43 - - Ellen:

Den pajen lät väldigt god. Bra med vegetariskt också! Ska tipsa mamma om den nästa gång hon får brist på inspiration till middagen. ;)

#44 - - sandra:

Den här både lät och såg supergod ut. Måste nog testa någon dag :)

#45 - - Emilia:

Verkar så gott! Jag ska försöka göra den någon gång snart :)

Svar: Ja det måste du verkligen göra :)
Sara Tuvesson