Kycklingpizza

Väldigt enkelt och smakar precis som på sin favortipizzeria. Vi gjorde några extra och slicade dem, perfekt att ha i frysen och bara ta ut och micra när man är hungrig.
 
Pajdeg:
( Till 4 portioner )
 
Du behöver:
 
* 25 g jäst
* 2,5 dl vatten
* 2 msk olja
* 0,5 tsk salt
* 7-8 dl vetemjöl
 
Gör så här:
 
1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt ( 37 grader ) och häll på lite av vattnet över jästen och rör tills jästen är helt upplöst i vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja och salt och rör om.

2. Tillsätt vetemjölet lite i taget - använd matberedare eller elvisp med degkrokar och kör tills det blivit en fin deg. Ta så mycket mjöl att degen blir bra och släpper bunkens kant.

3. Låt jäsa under bakduk ½ - 1 timme tills degen blivit dubbelt så stor.

4. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut degen till en rund form och lägg på bakplåt med bakplåtspapper. 

Man kan ha precis vilken fyllning som helst men igår valde vi kycklingpizza.

Du behöver :

* 1 burk korssade tomater

* Riven ost

* Ca 300 g salladskyckling

* 1 hackad lök

* Curry

* 1 burk creme fraiché

* 3 vitlöksklyftor

 Gör så här:

Börja med att bre ut tomatsåsen och lägg sedan på osten. Strö över kycklingen, löken och curryn. Grädda mitt i ugnen ca 20-30 minuter på 180 grader.

Till kycklingpizza tycker jag alltid man ska ha sås så pressade ner vitlök i creme fraiché, efter jag tagit ut pizzan ut ugnen så klickade jag på lite sås.

 

 
 
 
 
 

 

#1 - - Erika:

Det där lät och såg mycket smarrigt ut, får nog testa det någon gång :)

#2 - - Maja:

Mums!

#3 - - Jasmine:

Pizza är så roligt, eftersom det går att variera i all evighet. :)

Svar: Tack för kommentaren.

Kram

#4 - - Emilia:

Vad gott det ser ut! Måste testa någon gång. Pizza måste vara en av de absolut bästa maträtterna. Speciellt bra eftersom det går att variera smakerna så mycket, jag har gjort en variant med parmaskinka och kalamata oliver på sista tiden :)

sv: Vegetarisk paj låter jättespännande! Jag älskar att baka och laga mat men saknar ofta inspiration så jag kommer säkert att titta in på din blogg mycket i framtiden :)

#5 - - Carolina:

Tack hoppas jag med :D

Du gillar att laga mat och baka va? :)

#6 - - lucydee:

Detta ska jag absolut testa :D

#7 - - Ninni - Vimsiga mamman:

sv. åh tack :)
å så gott de där såg ut då!! själv hade jag planerat enkel middag idag.. "middag" - korv i bröd ;D blev sugen på massa annat nu ju!

#8 - - Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

Gud så gott. Kom och gör pizza åt mig:)

#9 - - Linnéa:

Åh, måste testas nån gång :)

#10 - - maja söderberg:

åh mumsigt!!

#11 - - ♫♪ sandra:

¨åh gu så gott!

#12 - - loviisaaa:

GOTT!!

#13 - - Ida Edström - Östersunds största blogg.♛:

gud vad gott! måste testa detta :)

#14 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Men mums!

#15 - - Lisa:

Ser riktigt gott ut!

#16 - - Kelly:

Mums! :D

#17 - - Linnéa:

Ja men eller hur, Louise Roe har såååå snygg stil <3

#18 - - ♫♪ sandra:

- tack vad roligt att höra :)

#19 - - Ebba ♥:

Mums vad gott!!

#20 - - Clin:

Åhh pizza =) Det är så gott!! Nästan godare med hemmagjord tycker jag.

#21 - - Anette:

Mmm så gott och så mycket gott du har hör inne. Kram Anette

#22 - - Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

sv: Åh det var snällt det:)

#23 - - Carolina:

Låter som en jätte bra ide ifall du gillar bakning :D
Hur gammal är du?

#24 - - NICOLE:

Gott!
Jag funderar på att köpa en pizzasten, så då kanske jag skulle testa denna :D

SV: Ja det var helt underbart gott, och mysigt! :)

#25 - - Julia:

åh hemmagjord pizza är så gott :)

#26 - - MartinaOlsson:

sv; vad kul att du tyckte det! :)

#27 - - emelie andersson:

sv: åh tack fina du :) det glädjer mig!

#28 - - fashion:

Faan va gottt!!! :D

#29 - - Stina Mattsson:

åh mums!!

#30 - - Amanda Johansson:

vilken rolig blogg du har :D
sv; eller hur!!!

#31 - - Frida:

Nej, fy vad gott!

#32 - - LORISSA LOVEBOMB:

sv: Tack snälla :)

Det verkar supersmarrigt med kyckling på pizzan :)

#33 - - Alice:

Noom vad gott det ser och låter!

#34 - - ♥ Evahle.se - må bra bloggen ♥:

Det såg riktigt gott ut. :)

#35 - - Alina:

sv: Tack :)

#36 - - Käthes Mode:

Nu blev jag hungrig, trots att jag ätit lunch. :)

#37 - - ida foto. ♛:

gud så gott!! älskar kyckling!
sv; åh taack snälla du ❤

#38 - - Erika:

sv. Ja men precis och det är "nyttigare" än att beställa det också :)

#39 - - Petra:

sv ja den seriernn är bra :)

#40 - - Clin:

haha nä de blir nog lätt s när man gått hemma hela sommaren med barnen :D Men NU vet jag att det är fredag i morgon ;)

#41 - - Mia Forsberg:

Ja det var supergott! Jag älskar tonfisk så för mig passade tonfiskbiffar perfekt :D

Mums med kycklingpizza! Det är såå gott. När jag äter ute på pizzerior brukar jag ta en kycklingpizza med banan, bearnaisesås, jordnötter och lök - så god :)

#42 - - Prietha:

Hemmagjord pizza är så gott!